FØLSOM ELEKTRONIK
----- Original Message -----
To: Torben Sangild
Sent: Sunday, July 21, 2002 3:01 PM
Subject: Re: Følsom
elektronik
Kære Torben
Jeg synes din artikel er præcis i
forhold til en meget central ændring af elektronisk musik, som fænomen i dag.
Det der blandt andet slog mig som meget fascinerende ved arrangementet omkring
præsentationen af din bog ' The Aestetics of Noise ' i the Lab, var at værket
forstået som det totale fænomen jeg var en del af ved at være der, var langt
mere fyldt med følelser og sanselighed end jeg havde oplevet ved en
guitarkoncert i Mojo. Ved sidstnævnte koncert havde sanseligheden
koncentreret sig til noget temmeligt snævert seksuelt, ved dit ' The Aesthetics
of Noise' arrangementet i the Lab, var selvom du ikke kan lide
betegnelsen sanseligheden og følelsesladetheden romantisk og æterisk, jeg undrer
mig stadigvæk over effekten. Den kunne bl.a ses på mange af pigerne [ og
drengene ] , måske er det fordi der opstår en sanselighed og
følesesladethed som er mere åben og transcendent, fordi det maskinagtige,
det ukropslige/ det uorganiske skyder sig ind som en distance i det
kropsligt/organiske i det totale fænomen.
Den ændring af forholdet til det
elektroniske, det maskinagtige i musikken,[ måske har den gamle opfattelse du
redegør for kun eksisteret på et begrebsmæssigt plan, som en ubevidst/bevidst
stategi for at lukke af for/begrænse den elektroniske musik. Det 'uorganiske'
'det maskinagtige i kunsten' ]
Så meget desto mere er der behov for
på et begrebsmæssigt plan at gøre op med ideen om elektronisk musik og i det
hele taget brugen af maskiner i kunsten som udtryk for
føleseskulde, antisanselig.
Det kan bruges til det , men det kan
organisk producerede ting lige så godt.
Følelseskulde er en følelse,
antisanselighed er en sanselig tilstand.
Det elektoniske, det maskinagtige gør
spektret at udtryk rigere også på det følelsesmæssige og sanselige
plan.
Mit eneste kritikpunkt er din
brug af 'det samtidige', hvem bestemmer hvad der tager udgangspunkt i
samtiden. Vil ikke hvilke som helst udtryk, som sætte ind
i en samtidig ( i forhold til vores tid ) kontekst, situation
være en del af vores tid.
Jeg tror det, fortiden er som fortid
tabt/forbi, som materiale kan den studeres og bruges i vores samtid
som alle andre materialer, i skabelsen af det Komposit, jeg mener al kunst
er.
Venlig hilsen
Jan
----- Original Message -----
From: Torben Sangild
Sent: Friday, July
12, 2002 12:30 PM
Subject: Følsom
elektronik
Her er min seneste artikel til en
antologi der kommer til efteråret på både dansk og engelsk udgivet af Museet
for Samtidskunst.
Det er nogle meget frie
filosofiske refleksioner over elektronisk musik som noget følsomt, skrøbeligt,
kropsligt og irrationelt (i polemik mod de almindelige fordomme) og
endvidere to historiske refleksioner over minimalisme og ambient. Jeg skrev
den på tre dage, og tillod mig at hengive mig til essay-formen som en
afprøvning af tanker uden hensyntagen til hverken akademisk grundighed eller
populær letforståelighed. Det er tænkt som en slags diskussionsoplæg, så jeg
vil meget gerne have kommentarer.
KH
Torben