VÆRKET
SOM PROCES
Af
Jan Hatt-Olsen
Vi
har haft en række diskussioner om værket som proces, og om betydningsdannelse i
et åbent processuelt værk.
De
efterfølgende poetiker er knyttet til mit arbejde, gennem de sidste fire år,
med i praksis at skabe et åben/åbent proces/værk i grænselandet mellem
musik/filosofi/lyrik/design/installationskunst/kontekstkunst/interventionskunst
Poetikerne
indgår i Tiara Trilogien
ISBN 87-90739-00-0;1 1998
SOM ORD HIGH FACT LOW
FACT SAMPLE FACT 2000
Vinteorkidéer
2002
Jeg
mener projektet også er relevant i forbindelse med musik og betydningsdannelse,
idet jeg mener at betydningsdannelsen i musik netop opstår i det nævnte
grænseland. Det er lidt af et postulat, men postulatet er netop et postulat, en
nogen gange undervurderet genre.
Poetik / Vinterorkideer /
Ideen
er at skabe en lyrik der er et sprogligt, grafisk , lydmæssigt udtryk. Et udtryk der er radikalt anderledes
end prosa.
Prosa
og prosa syntaksen har som
grundenhed sætningen, der hvis syntaksen
er korrekt er et narrativt forløb i et fast skema, hvilke gør prosaen yderst
velegnet til netop fortællinger. Grafiske og lydmæssige aspekter vil være
tilstede i al prosa konkret og i samspil
med prosaens sproglige udtryk. Det
grafiske, lydmæssige kan være næsten
forsvindende og det kan have en markant plads.
Jeg
opfatter meget af den toneangivende lyrik som en udforskning og udfoldning af
prosaen i grænselandet til grafik , musik og semantisk mod en mere åben
betydning eller direkte et semantisk sammenbrud.Men at det er prosatekster,
der er materialet der arbejdes med
fremgår af den store vægt som lægges på, at de grammatiske konventioner og
konventionelle stavemåder i forbindelse med prosa skal overholdes.
Det
ønsker jeg at bryde med. Jeg er interesseret i en lyrik, som er bygget op af
fragmenter. Semantisk, lydmæssigt, grafisk og hvis grammatik, stavemåde er en
del af det lyriske udtryk , en lyrik der ikke er bundet af prosaens
konventioner. Hermed mener jeg ikke at prosaens konventioner skal være
forbudte. at lyrik skal være antiprosa, men lyrikken skal være fri i forholdet
til prosaen.
Yderligere
ønsker jeg at lyrikken heller ikke skal være bundet af det konventionelle
prosas ordforråd. Lyrikken skal inddrage materialer, situationer, kontekster og
mennesker i en meget bredere mere semiotisk forstand. Det kræver en frigørelse
fra prosasyntaksen og ideen om sproget som prosatekster.
Jeg
ønsker desuden at bryde med ideen om at sproglige udtryk er fanget i sproget og
aldrig kan transcendere det. Jeg mener at lyrik og prosa både er fanget i
sproget i grafikken og i lydene og samtidigt kan transcendere og kaste mere
eller mindre skarpe skygger ind i resten verden.
Jeg
ønsker at skabe en lyrik som er konkret , konkretistisk , semantisk, metafysisk
og egentligt synes jeg ikke at der er så stor afstand mellem de forskellige
ord, de er forskellige, men de er vævet ind i hinanden.
Vinterorkidéer
er tredie del af en trilogi, hvor de to første dele består af
ISBN
87-90739-001 og SOM ORD HIGH
FACT LOW FACT SAMPLE FACT
I ISBN samlingen er bogens fysiske materialer, historie, kontekst og
digtsamlingen som en installation et væsentligt element i det lyriske udtryk.
Jeg
har været inspireret af installationskunst og kontekstkunst.
I SOM ORD HIGH FACT LOW FACT
SAMPLE FACT , har jeg samme
inspiration, men aspektet ordene som materialer er mere centralt.
I
Vinterorkidéer ønsker jeg at rette fokus mod sprogets skygger, metafysisk
transcendens i et magisk realistisk univers. Der er ingen symboler, ingen
metaforer, kun mulige verdener. Her er jeg inspireret af den analytiske
filosofis brug af mulige verdener, bl.a Hilary Putnam og Thomas Nagel. De
benytter mulige verdener som et erkendelsesredskab i en mere logisk analytisk
sammenhæng.
Jeg
ønsker at bruge mulige verdener som et oplevelses,udtryks og erkendelsesredskab
i en lyrisk sammenhæng.
Poetik / SOM ORD HIGH
FACT LOW FACT
SAMPLE FACT /
Ideen
er at arbejde med installationer af sprogfragmenter. Visuelt på papiret har jeg
i denne digtsamling konsekvent placeret dem med et på hver linie. I den
foregående digtsamling ISBN 87-90739-00-01, arbejdede jeg også med
andre opstillinger. Et sprogfragment kan i min opfattelse være alt fra et
grammatisk tegn f.eks et punktum til en prosatekst.
I
denne digtsamling er det ord, dele af sætninger og korte sætninger.
Det
er meningen at sprogfragmentet kan stå for sig selv, med andre ord læses, opleves uafhængigt af de andre
sprogfragmenter og stadig være et virksomt sprogligt udtryk. Hvor der dannes
begrebsmæssige, lydmæssige, æstetiske og historiske klange. Med
sprogfragmentets historie, mener jeg den praksis nuværende, historisk
sprogfragmentet forholder sig til.
Installationsideen
er at man lader spogfragmenterne virke sammen.
Enten
i den konventionelle rækkefølge. Digte læses oppefra og ned. Hvilket kan ske i
et hurtigt tempo, hvor det er min ambition, at der skal opstå en musik og rytme
i sproget og et sammenhængende spogligt udtryk, eller langsomt, i princippet
kunne der gå dage mellem læsningen af hvert sprogfragment, her er det
ambitionen, at klangene skal kunne udfoldes i langt højere grad, og digtet i
højere grad end et sammenhængende sprogligt udtryk, skal være en forening af
sprogfragmenternes klange.
Med
den langsomme læsning af digtet vil der yderligere kunne opstå interessante
klangbilleder, ved dels ikke at læse spogfragmenterne i den konventionelle
rækkefølge, dels at kombinere læsninger. I nogle tilfælde har jeg bevidst
arbejdet med dette sproglige virkemiddel, men det er læseren, læsningen som vil
være den egentlige skaber.
Jeg
opfatter selv et digt som et sprogligt udtryk i bevægelse, skabt af
læsningsmåder enkeltvis og i forening, en bevægelse som ikke er tilfældig, men
heller ikke har nogen klare grænser.
Om
digtsamlingen/projektet ISBN
87-90739-00-01
CV
juni
98 ISBN 87-90739-00-01, 1 udg
juni
98 til salg i boghandelen
aug
98 anskaffet af Københavns Hovedbibliotek
nov
98 ISBN 87-90739-00-01, 2 udg
nov
98 DBK-bogdistributions
ekspeditonsforlag
nov
98- Nogle få eksemplarer solgt gennem
boghandelen
feb
99 optaget i Dansk Forfatterforenings
Lyrikgruppe
marts
99 udstillet på Dansk
Forfatterforenings Bogfernisering
marts
99- oplæst på diverse cafèer, samt til
debutantaftenen i Dansk Forfatterforenings Lyrikgruppe.
okt
01 anskaffet af Værløse bibliotek,
medtaget i bibliografien i Jan Hatt-Olsens forfatterportræt, Forfatternet
Danmark, sammen med SOM
ORD HIGH FACT
LOW FACT SAMPLE
FACT.
marts,april
2003 skal efter den foreløbige plan
udstilles på Kunstindustrimuseet med Ulla Houkjær som kurator.
Konceptet
er at skabe et sprogligt, æstetisk rum, indenfor hvilke oplevelser læsninger
kan bevæge sig.
Hvor
det sproglige, æstetiske rum både er
fysisk, materielt, konkret , abstrakt og transcendent.
Hvor
måden digtsamlingen er produceret på skinner igennem i den færdige digtsamling,
som en del af betydningen, udtrykket, æstetikken.
Hvor
alle de tidligere sprogspil ordene, tegnene har været en del af, samt selve
digtsamlingen/ projektets historie , er en del af betydningen,udtrykket.
Hvor
alle mulige sprogspil ordene tegnene kan indgå i er en del af betydningen,
udtrykket.
Hvor
der ikke er en klar fysisk grænselinie mellem digtsamlingen og resten af
verden. En fysisk grænselinie som omslaget normalt udgør.
Hvor
læseren ved den konkrete fysiske handling at røre ved digtsamlingen bliver en del
af et nyt sprogspil , bliver en del af digtsamlingen.
Der
er ret etablerede ideer om en bogs udseende, og i dag er det blevet nemt og
billigt ved hjælp af digital tryk at producere bøger i præcis de oplag der er
afsætning til, med et udseende af bogen, som svarer til den etablerede
konvention.
Imidlertid
er lovgivningen for hvornår et objekt er kvalificeret til at tildeles et ISBN
nr og dermed er en bog langt mere åben m.h.t. bogens fysiske form. Som
udgangspunkt skal der være mindst 17 sider og bogen skal foreligge i trykt
eller elektronisk lagret form, men hvis bogen er i boghandelen, kan der gives
ISBN til materie og plane ark, samt kravet om 17 sider behøver nødvendigvis
ikke at være overholdt. Der er stadig krav til placeringen af ISBN i bogen.
Der
er med andre ord åbnet op for objekter officielt iscenesat som bøger, med en
fysisk form, som mere eller mindre radikalt afviger fra den traditionelle. Her
tænker jeg ikke på unika, hvor bogens form har været en markant del af
udtrykket, æstetikken til alle tider, men netop på masseproducerede bøger.
17
servietter syet sammen med strikkegarn, hvor teksten er skrevet i hånden på
hver enkelt serviet, er en bog og kan tildeles ISBN nr., hvis den er i
boghandelen, og kan i princippet masseproduceres .
Men jeg har ikke ønsket at afvige fra den
traditionelle form udelukkende med det formål at afvige, det synes jeg er tomt.
ISBN 87-90739-00-01 indgår i en
trilogi , hvor den netop er tænkt som på
en markant måde at arbejde med iscenesættelsen,konteksten og et afvigende
udseende af bogen som en del af udtrykket, æstetikken. De to efterfølgende har et traditionel form.
Jeg
ønskede at der i ISBN 87-90739-00-01 skulle være et sammenstød
mellem en kulturel, litterær lavstatus overflade, og en samling eksistentielle,
filosofiske,
Om digtsamlingen/projektet ISBN
87-90739-00-01
romantiske
og æstetiske digte, det absolut er min ambition er digte af litterær kvalitet.
Selve sammenstødet var en væsentlig del af digtsamlingen, samt pointen at man
både mentalt og fysisk kunne se gennem overfladen, hvis man ville. Overfladen
var gennemsigtig. En gennemsigtig plastikforside i et masseproduceret anonymt
kompendieomslag, der omslutter 100 fotokopier.
Da
mange der har set digtsamlingen simpelthen ikke mener at man kan udgive noget
seriøst i den form, vil jeg understrege, selvom det burde fremgå tydeligt af
det jeg allerede har skrevet. Jeg mener det seriøst og ISBN 87-90739-001
var iøvrigt både dyrere og mere besværlig at fremstille end de efterfølgende,
mere traditionelle i omslag og tryk,
SOM ORD HIGH
FACT LOW FACT
SAMPLE FACT og
Vinterorkideer.
Heldigvis
var der også en del der fangede ideen.
ISBN
87-90739-001, blev anskaffet af Københavns Hovedbibliotek, der er
solgt nogle stykker gennem boghandelen, jeg blev optaget i Dansk
Forfatterforenings Lyrikgruppe på grundlag af den og den blev udstillet på
Dansk Forfatterforenings Bogfernisering 1999.
Derudover
vil jeg tilføje at digtsamlingen ikke er tænkt som antiæstetik. Jeg synes at de
formede materialer, plast, pap, papir i a4 format, sort farve placeret ved
hjælp af skyggebilleder [ fotokopiteknik ] er æstetisk, er smukt.
Af
titlen ISBN 87-90739-00-01 fremgår følgende
Digtsamlingen
er officielt udgivet som bog [ ISBN ] i Danmark. [ 87 ] Af forlaget Tiara [ 90739 ] Første udgivelse
af en kvote på 100 [00] Kontrolnummer
[0] , forfatteren er et indeks, en
fodnote i diskursen [ 1 ] .
Titlen
er fortællingens personnummer, med forfatteren som indeks,
og
der er tale om en bog vel indlejret i bogens/bogverdenes strukturer. Titlen er
i øvrigt en kommentar til poststrukturalisme. At opnå den nødvendige indlejring
med den nævnte titel var temmeligt tidskrævende og besværligt, og jeg har et
noget ambivalent forhold til poststrukturalisme, til at være en fodnote. Men af titlen kan ses, at den fysiske form er
atypisk og signalet vildledende.
Dermed
er titlen også central i bestræbelsen på at skabe kontrast mellem fordomme, sammenstød , at
ting ikke passer sammen og den realitet, at hvis der ses/læses gennem
plastomslaget, gennem den masseproducerede anonymitet er læseren allerede en
del af digtsamlingen og hvis læseren har lyst til at fortsætte sin bevægelse
ind i digtsamlingen vil digte, historier som skabes af eksistens foldes ud, som
mulige verdener i sproget og uden for sproget.
Digtsamlingen opfatter jeg konkret som en bygning med en
forhal bag plastikket, nogle sale hvor bygningens ide bliver præsenteret , 89
indre rum,
og
til sidst nogle sale hvor bygningens ide bliver afsluttet. I rummene og salene
er der installationer, positioner i sprog og hele bygningen er selv en
installation, position i sprog. I de indre rum
handler det om de digte og historier der skabes af
eksistens,modsætninger som skaber og skabes af hinanden med en tynd uklar
grænselinie.